На допомогу творчим учням та педагогам сервіси для складання кросворду, віртуальної стіннівки, інфографіки
Формуємо предметні компетентності
з української літератури
Навчально-пізнавальна компетентність: Літературний диктант
Діяльнісна компетентність: Поезія: Ірина Жиленко, Ігор Калинець - вікторина
Власне читацька компетентність: стаття вчителя початкових класів Кузьмінової Олександри може вам допомогти.
Ціннісно-світоглядна компетентність. Однією із задач вчителя є не тільки прищепити любов дитини до природи, а й допомогти бачити її по-новому, допомагати і співчувати їй, бачити в ній прекрасне. Конспект уроку та презентація за темою "Неси добро у світ природи!" (на матеріалі оповідання Є.Гуцала "Сім'я дикої качки").
Громадянська компетентність: формуючи цю компетентність можна давати дітям такі завдання як написання різноманітних есе, диктантів на патріотичну тематику; організовувати творчі конкурси "Напиши лист ветерану" тощо.
Продуктивна компетентність: можна виконати таке завдання як придумати власну кінцівку до оповідання Є. Гуцала "Лось" (почтавити себе на місце братів-Підберезників та зрозуміти, що вони могли б зробити).
Народознавча компетентність: презентація "Пісні зимового циклу" для 6 класу
Інформаційна компетентність: створити віртуальну подорож письменника, наприклад, "Подорожі Тараса Шевченка" (за допомогою Гугл карти)
Інтеркультурна компетентність: цю компетентність можна сформувати, розглядаючи загальні теми, наприклад, "Місце українського романтизму в контексті світової літератури", або ж, використовуючи елементи компаративізму.
Емоційна компетентність: завдання до оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник" - оцініть події, що відбулися на річці.
Комунікативно-мовленнєва компетентність: цікава стаття Світлани Удовиченко про діяльність вчителя та учня при формуванні цієї компетентності.
Рефлексивна компетентність формується на заключному етапі уроку, коли учні можуть самостійно оцінити те, що вони зробили за урок, зрозуміти для чого і коли їм ці знання знадобляться та з'ясувати шляхи подолання труднощів з освоєнням матеріалу (якщо вони є). Наприклад, продовжте речення: Найбільші труднощі я відчув у ...; Мій успіх - це ... тощо.
Особистісна компетентність може формуватися під час розігрування рольових ситуацій при аналізуванні творів. Наприклад, рольове читання казки І. Франка «Фарбований лис» від слів «Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво…» до слів «… Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у Бога за дверима»; розігрування діалогу між Федьком та Толею, героями оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Так, школярі виявлятимуть самостійність, вміння організовувати свою діяльність та вміння співпрацювати.
Загально-культурна компетентність. Тут варто згадати, що література - це особливий вид мистецтва - мистецтво слова. Тому ми можемо залучити ще який-небудь вид мистецтва. Наприклад, можна розглядати літературний твір в контексті історії, музики, кінематографу, живопису тощо. Наприклад, можна розглядати "Ще не вмерла Україна" як вірш П.Чубинського та М.Вербицького, так і як гімн України.
Власне читацька компетентність: стаття вчителя початкових класів Кузьмінової Олександри може вам допомогти.
Ціннісно-світоглядна компетентність. Однією із задач вчителя є не тільки прищепити любов дитини до природи, а й допомогти бачити її по-новому, допомагати і співчувати їй, бачити в ній прекрасне. Конспект уроку та презентація за темою "Неси добро у світ природи!" (на матеріалі оповідання Є.Гуцала "Сім'я дикої качки").
Громадянська компетентність: формуючи цю компетентність можна давати дітям такі завдання як написання різноманітних есе, диктантів на патріотичну тематику; організовувати творчі конкурси "Напиши лист ветерану" тощо.
Продуктивна компетентність: можна виконати таке завдання як придумати власну кінцівку до оповідання Є. Гуцала "Лось" (почтавити себе на місце братів-Підберезників та зрозуміти, що вони могли б зробити).
Народознавча компетентність: презентація "Пісні зимового циклу" для 6 класу
Інформаційна компетентність: створити віртуальну подорож письменника, наприклад, "Подорожі Тараса Шевченка" (за допомогою Гугл карти)
Інтеркультурна компетентність: цю компетентність можна сформувати, розглядаючи загальні теми, наприклад, "Місце українського романтизму в контексті світової літератури", або ж, використовуючи елементи компаративізму.
Емоційна компетентність: завдання до оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник" - оцініть події, що відбулися на річці.
Комунікативно-мовленнєва компетентність: цікава стаття Світлани Удовиченко про діяльність вчителя та учня при формуванні цієї компетентності.
Рефлексивна компетентність формується на заключному етапі уроку, коли учні можуть самостійно оцінити те, що вони зробили за урок, зрозуміти для чого і коли їм ці знання знадобляться та з'ясувати шляхи подолання труднощів з освоєнням матеріалу (якщо вони є). Наприклад, продовжте речення: Найбільші труднощі я відчув у ...; Мій успіх - це ... тощо.
Особистісна компетентність може формуватися під час розігрування рольових ситуацій при аналізуванні творів. Наприклад, рольове читання казки І. Франка «Фарбований лис» від слів «Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво…» до слів «… Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у Бога за дверима»; розігрування діалогу між Федьком та Толею, героями оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Так, школярі виявлятимуть самостійність, вміння організовувати свою діяльність та вміння співпрацювати.
Загально-культурна компетентність. Тут варто згадати, що література - це особливий вид мистецтва - мистецтво слова. Тому ми можемо залучити ще який-небудь вид мистецтва. Наприклад, можна розглядати літературний твір в контексті історії, музики, кінематографу, живопису тощо. Наприклад, можна розглядати "Ще не вмерла Україна" як вірш П.Чубинського та М.Вербицького, так і як гімн України.
Формуємо предметні компетентності
з української мови
Мовленнєву (комунікативну) компетентність формуємо за допомогою аудіювання (пропоную збірник текстів для аудіювання Н.Д. Лябук) або ж, запропонувавши учням, скласти діалог (приклади, поради щодо складання можемо знайти на сайті І.Т. Курятникової).
Граматична компетентність: завдання "Відміни іменників", "Рід іменників"
Орфографічна компетентність: можна використовувати різноманітні словникові диктанти з правилами на вивчені орфограми (числівники, власні та загальні назви, вживання апострофа та м'якого знака, правопис складних слів тощо).
Орфоепічна компетентність: багато цікавих завдань для формування цієї компетентності можна знайти на сайті "Мова - ДНК нації"
Семантична компетентність: тут можемо говорити про те, що деякі застарілі слова замінюються іншими, бо предмети, які вони називають, залишаються. Наприклад, гелікоптер - вертоліт, мисія - білка, ловитва - полювання. Частина застарілих слів набувають нового значення. І навпаки - із розвитком науки, техніки, мистецтва з'являються нові слова, предмети, явища, які вимагають відповідних назв. Тут, можемо використовувати вправи з архаїзмами, історизмами, неологізмами, а також з іншомовними словами.
Функціональна та стилістична компетентності: використовуємо завдання на добір текстів різних функціональних стилів, типів та жанрів мовлення. Наприклад, у 5 класі на уроках розвитку мовлення задаємо завдання дібрати тексти-описи тварин у різних стилях. Також можна створити рольові ситуації: написати листа товаришу, вччителю, бабусі; створити діалог між різними адресатами (за віком, соціальним категоріями тощо).
Риторична компетентність: цікаві тези щодо формування цієї компетентності подає Ірина Якобчук у статті "Формування риторичної компетентності учнів у контексті мовно-літературної освіти".
Креативну компетентність на уроках української мови вчитель Криворізької гімназії Вікторія Бущенко на блозі "Душі цілюще джерело" пропонує шляхом створення сенканів, лінгвістичних казок, перебудовування речень, добирання означень. Наприклад, дописати (відновити) віршовані рядки, дібрати означуване слово, до якого поданий прикметник був би епітетом тощо.
Граматична компетентність: завдання "Відміни іменників", "Рід іменників"
Орфографічна компетентність: можна використовувати різноманітні словникові диктанти з правилами на вивчені орфограми (числівники, власні та загальні назви, вживання апострофа та м'якого знака, правопис складних слів тощо).
Орфоепічна компетентність: багато цікавих завдань для формування цієї компетентності можна знайти на сайті "Мова - ДНК нації"
Семантична компетентність: тут можемо говорити про те, що деякі застарілі слова замінюються іншими, бо предмети, які вони називають, залишаються. Наприклад, гелікоптер - вертоліт, мисія - білка, ловитва - полювання. Частина застарілих слів набувають нового значення. І навпаки - із розвитком науки, техніки, мистецтва з'являються нові слова, предмети, явища, які вимагають відповідних назв. Тут, можемо використовувати вправи з архаїзмами, історизмами, неологізмами, а також з іншомовними словами.
Функціональна та стилістична компетентності: використовуємо завдання на добір текстів різних функціональних стилів, типів та жанрів мовлення. Наприклад, у 5 класі на уроках розвитку мовлення задаємо завдання дібрати тексти-описи тварин у різних стилях. Також можна створити рольові ситуації: написати листа товаришу, вччителю, бабусі; створити діалог між різними адресатами (за віком, соціальним категоріями тощо).
Риторична компетентність: цікаві тези щодо формування цієї компетентності подає Ірина Якобчук у статті "Формування риторичної компетентності учнів у контексті мовно-літературної освіти".
Креативну компетентність на уроках української мови вчитель Криворізької гімназії Вікторія Бущенко на блозі "Душі цілюще джерело" пропонує шляхом створення сенканів, лінгвістичних казок, перебудовування речень, добирання означень. Наприклад, дописати (відновити) віршовані рядки, дібрати означуване слово, до якого поданий прикметник був би епітетом тощо.
Мовна (лінгвістична) компетентність: розрізняємо види речень
згадуємо значущі частини слова, правильно вимовляти і писати слова ("Наголос").
Лексична компетентність: завдання "Боротьба із суржиком", "Омоніми та їх ріізновиди", "Антоніми", "Фразеологія" тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий